FN vill se fler kvinnor i blå baskrar

New York, 070319 (IPS) – FN:s avdelning för fredsbevarade styrkor DPKO ber om fler kvinnliga soldater. I dag är bara omkring en procent av FN:s fredsbevarade soldater kvinnor.

Nästan lika illa är det vad gäller FN-poliser: enbart fyra procent är kvinnor. Andelen civilanställda kvinnor i de fredsbevarande styrkorna har dock ökat stadigt de senaste tio åren. I dag är omkring 30 procent av den civila personalen kvinnor. Den civilanställda personalen arbetar med bland annat valförberedelser, information och observation. DPKO har bett medlemsländerna att dubblera andelen uniformerade kvinnor de närmaste åren, men hitills har inte tillräckligt många länder hörsammat uppmaningen. Nigeria, Indien, Bangladesh och USA har dock bidragit med fler kvinnliga poliser till internationella uppdrag den senaste tiden. FN hoppas att fler kvinnliga observatörer skulle göra det lättare för kvinnor i konfliktområden att rapportera om bland annat övergrepp. Dessutom har FN:s egna styrkor tidigare anklagats för sexuella övergrepp och DPKO hoppas att risken för nya skandaler skulle minska med fler kvinnor i kåren. Jessica Neuwirth på kvinnoorganisationen Equality Now säger att det är svårt för kvinnor att bli militärer eller att göra karriär inom militären. I vissa länder får kvinnor inte ens bli soldater. Hon menar att FN bör spela en aktiv roll för att förmå regeringarna i dessa länder att riva dessa hinder och sluta diskriminera kvinnor. Fler kvinnor i de fredsbevarade styrkorna skulle vara positivt för FN på flera sätt, menar hon.

Thalif Deen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *