Sverige bröt mot tortyrkonvention

New York, 050524 (IPS) – Sverige bröt mot internationell rätt när landet utlämnade de två terrormisstänkta egyptierna till sitt hemland. Det slog FN:s kommitté mot tortyr fast i förra veckan.

När Sverige med tvång avvisade Ahmed Agiza och Muhammed el-Zary till Egypten i december 2001 bröt landet mot FN:s konvention om tortyr. Enligt konventionen får man inte skicka tillbaka en person till ett land där han eller hon riskerar tortyr. Regeln gäller även under konflikter och undantagstillstånd. Egypten lovade svenska myndigheter att behandla männen väl men enligt FN-kommittén har de sedan dess torterats. Människorättsadvokater och organisationer välkomnar kommitténs uttalande. Human Rights Watch, HRW, kritiserade nyligen Sverige, USA och flera andra europeiska regeringar för att ha lämnat ut misstänkta islamistiska extremister till Egypten efter att ha fått löften om att fångarna ska behandlas väl. Enligt HRW utsätts fångarna för tortyr och flera har försvunnit. – Att skicka en islamistisk extremist till Egypten är ett kvitto på att skicka dem till tortyr. Ingen bör blunda och låtsas att det inte är så, säger Reed Brody, jurist på HRW. Enligt HRW:s rapport “Det svarta hålet: öden för islamister som utlämnats till Egypten” har förutom Sverige, bland andra Albanien, Bulgarien, Kroatien, USA, Malaysia, Pakistan, Sudan, Iran och Saudiarabien utlämnat misstänkta militanta islamister till Egypten.

FN:s kommitté mot tortyr träffas två gånger per år för att kontrollera hur världens länder lever efterlever FN:s konvention mot tortyr och annan grym, inhuman och degraderade behandling eller straff. 139 länder har ratificerat konventionen.

Niko Kyriakou

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *