Ebolakrisen slår ut insatser mot hiv i Sierra Leone

Freetown, 141203 (IPS) – Ebolaepidemin fortsätter att skörda offer i Sierra Leone och nya utbrott rapporteras i landet. Men krisen har även slagit hårt mot landets arbete mot hiv och aids. Hivpositiva i behov av vård och människor som behöver testa sig vågar inte längre besöka landets sjukhus. Det internationella biståndet till insatserna mot hiv och aids uppges också ha minskat kraftigt.

Sierra Leone är ett av de länder i Västafrika som lyckats bäst med att hålla nere siffrorna över antalet hivsmittade. Under de senaste fem åren har andelen stabiliserats på runt 1,5 procent av landets sex miljoner invånare – främst tack vare en landsomfattande informationskampanj om hiv och aids. Landets myndigheter erbjuder dessutom alla hivpositiva och aidssjuka gratis mediciner och vård.

Nu hotas dock dessa framgångar av ebolakrisen.

-Vi står inför en stor utmaning. Patienter med hiv eller aids vågar numera inte besöka sjukhusen för att få vård, och det gäller även vår personal som av rädsla för att drabbas av ebola inte vågar kontakta patienter, berättar Abubakar Koroma, som är kommunikationschef vid Nationella aidssekretariatet.

Innan ebolaviruset bröt ut i Sierra Leone i april i år var en av de största framgångarna i landet att man lyckats minska överföringen av smitta mellan hivpositiva mammor och deras barn i samband med förlossningar. I dag är dock många oroade för att dessa siffror återigen ska börja stiga eftersom så många gravida kvinnor undviker att besöka landets vårdinstitutioner.

-Under året har andelen gravida kvinnor som får den här typen av vård minskat med 80 procent, säger Abubakar Koroma.

För landets hivpositiva och aidssjuka har ebolautbrottet fått flera konsekvenser. Det bekräftas av Idrissa Songo, som är ordförande för Nätverket för hiv-positiva i Sierra Leone, Nethips. Han säger att organisationens medlemmar av rädsla för att drabbas av ebola undviker att besöka sjukhus och vårdcentraler för att få den vård de behöver. Men dessutom har det internationella biståndet till insatserna mot hiv och aids minskat drastiskt på senare tid.

-Biståndsgivare och filantroper ägnar inte kampen mot hiv och aids uppmärksamhet. Nu handlar allt om ebola. De flesta organisationer lägger all sin finansiering på att bekämpa ebola och det slår hårt mot vår verksamhet, säger Idrissa Songo till IPS.

Enligt honom har all Nethips verksamhet, som bland annat består av informationsinsatser och utbildning för att förhindra spridning av hiv, helt avstannat på grund av ebolakrisen. Detta efter att landets myndigheter för att minska smittspridningen förbjudit alla former av offentliga möten.

Landets aidssekretariat och sjukvårdsdepartement har i stället inrättat telefonlinjer dit hivsmittade kan ringa, med målsättningen att på det sättet kunna nå ut med bromsmediciner. De som är i behov av vård erbjuds numera läkemedel som räcker i ett kvartal, istället för de månadsdoser som delades ut innan ebolautbrottet.

-På det viset kan våra medlemmar numera stanna hemma och ändå ha tillgång till sina mediciner. Vi vet att det är riskfyllt att besöka vårdinrättningar numera eftersom man där löper risken att drabbas av en annan dödlig sjukdom, ebola, säger Idrissa Songo.

*IPS kan erbjuda våra prenumeranter bilder till vissa av våra artiklar. Dessa säljs separat till ett fast pris på 500 kronor styck, eller genom särskilda bildabonnemang. Om ni inte har ett bildabonnemang men vill publicera denna bild var vänlig och mejla vår svenska redaktion på: sweden(at)ipsnews.net och meddela att ni använt den.



Lansana Fofana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *