Onitsha, 020801 (IPS) – Hälsovårdsmyndigheterna i Nigeria har startat en stor kampanj som ska bekämpa den illegala handeln med fuskmedicin i landet.
Kampanjen mot den falska medicinen intensifierades i förra veckan då myndigheterna stängde den ökända läkemedelsmarknaden Aba i östra Nigeria.
Förra hösten förstörde myndigheterna falska mediciner, gamla läkemedel och livsmedel till ett värde av motsvarande 200 miljoner kronor i Onitsha i östra Nigeria och i Lagos.
Läkemedelsmarknaderna i Aba och Onitsha är ökända för att vara platser varifrån fuskmediciner spridits i hela landet.
Hittills har 25 fabriker och lager för de falska medicinerna stängts i Onitsha.

