Nigeria: Stor kampanj mot försäljningen av falska mediciner

Onitsha, 020801 (IPS) – Hälsovårdsmyndigheterna i Nigeria har startat en stor kampanj som ska bekämpa den illegala handeln med fuskmedicin i landet.

Kampanjen mot den falska medicinen intensifierades i förra veckan då myndigheterna stängde den ökända läkemedelsmarknaden Aba i östra Nigeria.

Förra hösten förstörde myndigheterna falska mediciner, gamla läkemedel och livsmedel till ett värde av motsvarande 200 miljoner kronor i Onitsha i östra Nigeria och i Lagos.

Läkemedelsmarknaderna i Aba och Onitsha är ökända för att vara platser varifrån fuskmediciner spridits i hela landet.

Hittills har 25 fabriker och lager för de falska medicinerna stängts i Onitsha.

Toye Olori

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *