Mellanöstern: Kanadensare firas för 40 dagars ökenvandring

990318 (IPS) – Förenade Arabemiratens president, Sheikh Mubarak bin Mohammed al Nahyan, tog emot tre kanadensiska globetrotters som vandrat genom denöde delen av den saudiska sydöstra öknen. Kanadensarna genomförde strapatsen med hjälp av guider från Al Kathiri-folket. Färden tog 40 dagar.

Kanadensarna började sin resa i staden Salalah i Omani den andre februari och anlände till Abu Dhabi fredagen den 12 mars. De gick i den brittiska upptäcktsresanden Mubarak bin Londons fotspår. Han genomförde samma resa 1946.

Sheikh Mohammed berättade om hur han själv träffat London och rest med honom genom Liwa-öknen i Förenade arabemiraten.

De tre kanadensarna har tagit sig namnen Saleh bin Canada al Kathiri, Suhail bin Canada al Kathiri och Abdullah bin Canada al Kathiri för att visa vördnad för den hjälp de fått av al Kathiri- folket.

IPS/ QNA Abu Dhabi 990318

.

Abraham Lama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *