Malawi: Gripna al-Qaida-anhängare utlämnade till USA

Blantyre, 030626 (IPS) – Förra helgen grep myndigheterna i Malawi fem utländska medborgare som misstänks tillhöra terrornätverket al-Qaida. Trots att landets högsta domstol slagit fast att männen skulle ställas inför malawisk domstol eller släppas fria uppges de nu ha utlämnats till USA.

De fem männen är medborgare i Saudiarabien, Sudan, Kenya och två är från Turkiet. De hävdar själva att de arbetar för en kedja av islamiska företag och välgörenhetsorganisationer i Malawi. USA vägrar säga var männen finns men migrationstjänstemän i Malawi bekräftar att de inte längre finns i landet. Robbin Diallo, talesman för USA:s ambassad i Malawi, säger att USA och Malawi skrev under ett avtal om att gemensamt bekämpa terrorism efter attackerna mot USA den 11 september 2001. Sudan, Saudiarabien och Turkiet har uttryckt stark oro över att de fem männen är försvunna, säger männens advokat, Shabil Latif. Malawis muslimska förening, MAM, är upprörda över hur de fem männen har behandlats.

– Dessa män har rätt att bli prövade i domstol, säger en av medlemmarna, Sheikh Muhammed Mussa.

Tom Banda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *